Borerevolusjon på Castberg

Publisert 20. mars 2014

Sparedugnaden på Johan Castberg-feltet kan bli et paradigmeskifte for produksjonsboring på norsk sokkel.

I slutten av juni skal Statoil og lisenspartnerne beslutte konsept og om de skal gå videre med en utbygging av det 4-600 millioner fat store oljefeltet i Barentshavet. Beslutningen ble utsatt i kjølvannet av Stoltenberg-regjeringens endringer i petroleumsskatten i mai i fjor, og siden har Statoil lett etter måter å kutte kostnader på.

Teknologidirektør Margareth Øvrum i selskapet har den siste måneden flagget at brønnkonstruksjonstiden i selskapet skal ned med 25 prosent , noe som vil monne bra, da riggratene globalt er opp imot rekordnivåer. De nye planene for Johan Castberg kan, om alt går som ønsket, bli endringen som langt på vei leverer på dette punktet, og bidrar til solide kostnadskutt.

Båt + rigg = sant
Statoil hadde opprinnelig planlagt 36 brønner på Johan Castberg, dette kan nå bli redusert til nærmere 30, delvis gjennom bruk av multilaterale brønner. Det er likevel ikke der revolusjonen ligger.

– Vi ser på å bruke intervensjonsfartøyer (båter) til å gjøre topholedrilling, kunne Statoils Rina Stabell fortelle SPE Workshop in Arctic Norway i Harstad onsdag.

– Båtene kan bore pilothullene og installere 36” conductorene, for deretter å bore 20” seksjonen og sette casingen, forklarte hun.

– Dermed sparer vi riggtid, hvilket burde gi en bra gevinst siden ratene for båtene er betydelig lavere enn for rigger. Når casingen på 20” er satt, kan riggen komme inn og fullføre jobben, sa hun. Det betyr at Cat D –riggen ”Songa Enabler” vil komme inn etter båten og bore til TD, og blir dermed den som håndterer avviksboringen. Til slutt kommer båten inn og installerer ventiltrær, og kan senere gjøre eventuelle intervensjoner. ”Horses for courses,” som engelskmennene sier.


– Ikke nødvendig tidligere

Løsningen synes bortimot genial i all sin enkelhet, så hvorfor er det aldri gjort på norsk sokkel før?

– Muligens fordi riggkostnadene var mye lavere før, så behovet ikke til stede, sier Stabell til Petro.no.

– Da for eksempel Åsgard ble boret, var riggraten under USD 200.000, og få trodde den kom til å gå over det. Nå er ratene betydelig høyere. ”Songa Enabler” koster USD 525.000 per dag, og det er kun riggkostnaden, ingen serviceutgifter, sier hun.

Stabell forklarer videre at fordelene med båtene ikke bare er de lave ratene, men også lavere servicekostnader, samt at man slipper tid og utgifter på ankerhåndtering.

– Utfordringen er selvfølgelig at man mangler erfaring med dette, og at båtene ikke har racking, men vi får se hvordan det kan løses, sier hun.

– En annen utfordring er at båtene fungerer best i sommerhalvåret, hvilket også er tiden best egnet for marine operasjoner, så det kan bli trangt om plassen.

Båten kan være klar i 2017, men beslutningen om man skal gå for båt blir tatt i forbindelse med DG2 i juni, og før den tid kan man ikke bestille. Derfor kan Stabell heller ikke si noe om hvilke båter som er aktuelle, men hun bekrefter at blant annet de nye intervensjonsfartøyene til Island Offshore har den nødvendige kapasiteten.

Krevende brønner

Produksjonsboring i de grunne Castberg -reservoarene vil være utfordrende i seg selv, ettersom man for å spare kostnader planlegger å bruke multilaterale, horisontale brønner på opptil 3,5 kilometer. Dette vil gi flere drainage points og gi høyere produksjonsrate på et tidligere tidspunkt. Samtidig vil gassløft kreve 13 3/8” casing som andrebarriere, samtidig som det er nye krav til logging av sement for 9 5/8” produksjons –casing.

Og tid blir selvfølgelig en faktor; Statoil boret i snitt 73 meter per dag i sine produksjonbrønner i 2013, hvilket er mindre enn ønskelig.

– Det blir avanserte brønner, og vi må vinkle fra veldig grunne dyp. Muligens må vi velge en annen byggerate enn de anbefalte på tre grader per 30 meter, men det vil vise seg, sier Stabell, som ønsker seg mer kunnskap om reservoarene og geologien før man går i gang for fullt.

– På Goliat ble det boret tre appraisals for å ta usikkerheten ut av planleggingen, og jeg håper vi kan gjøre noe lignende, sier hun.

– Vi kan også få utfordringer på hullstabilitet, og ved at det er lang avstand til leverandører. Men de som er med, vil ha noe virkelig kult å ha på CV-en etterpå…

Siste fra forsiden

+

Equinor positive til krav om erstatningskraft – hvis staten tar stor del av regningen

Havtil gransker brann på Statfjord A

Milliardene renner inn – men svakere resultat for Equinor

+

Vår plusser på borekampanjen med enda en letebrønn i Barentshavet

+

Aker BP fremskynder oppstart på Tyrving

+

Planlegger å bore inntil to Eirin-brønner i året

Database

Energi24 Database gir enkelt og raskt oversikt og innsikt i kommende prosjekter på norsk sokkel.

Gå til Energi24 Database

Full oversikt over letebrønner

Full oversikt over rigger

Full oversikt over feltutbygginger